علی امام اظهار داشت: هم اكنون خطوط مترو تهران در هفت خط و ۲۳۰ كیلومتر راه اندازی شده و با ۱۲۲ كیلومتر فعال است كه در افق ۱۴۲۰ یعنی تا ۲۲ سال آینده باید به همین میزان وسعت مترو افزایش یابد.
وی خاطرنشان كرد: در افق ۱۴۲۰ در برنامه شبكه حمل و نقل ریلی علاوه بر تكمیل خطوط ۶ و ۷ باید خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و همینطور ۲ قطار اكسپرس (تندرو) هم ساخته و تجهیز شود.
امام تصریح كرد: این طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران و حومه در سال های ۹۵ تا ۹۷ تدوین و برای تصویب به شورایعالی ترافیك كشور ارسال شده است كه طی ماه های آینده نهایی و اجرا می شود.
وی تصریح كرد: با توسعه این خطوط ناوگان مترو تهران تعداد سفرهای مترو روزانه به ۱۰ میلیون سفر می رسد و همینطور سهم سفر حمل و نقل ریلی از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش می یابد.
توسعه مترو بدون بودجه دولت مصوب شد
مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه با اشاره به اینكه توسط خطوط مترو در سال ۶۵ شكل اجرایی و عملیاتی گرفت اضافه كرد: در آن سال و شرایط دفاع مقدس، خطوط مترو به شرط اینكه دولت بودجه ای ندهد تصویب گردید.
وی افزود: در آن سال ها كشور درگیر جنگ بود و دولت پولی نداشت كه بتواند كمك نماید بدین منظور دهه ۶۰ و ۷۰ خط ۵ مترو تهران و حومه بدون بودجه دولتی افتتاح شد.
امام تصریح كرد: وقتی كه در سال ۱۳۷۷ نخستین خط قطار مترو تهران- كرج افتتاح شد و مردم و مسؤلان شیرینی این شبكه حمل و نقلی را چشیدند از دهه ۸۰ بود كه به علت افزایش هزینه های راه اندازی و راه اندازی خطوط مترو جو تغییر نمود و در سال ۹۵ قانونگذار در طرح پشتیبانی از سامانه ریلی به دولت اجازه داد كه بخشی از درآمد خویش را به توسعه شبكه حمل و نقل ریلی اختصاص دهد.
به گفته وی، هم اكنون لزوم وجود مترو برای دولتمردان و مدیران شهری به اثبات رسیده و باید كوشش كرد كه توسعه خطوط مترو تهران و حومه طبق افق سال ۱۴۲۰ توسعه یابد.
ناوگان مترو تهران و حومه هم اكنون با ۷ خط و ۱۲۲ ایستگاه فعال است كه روزانه این ناوگان بیشتر از یك میلیون مسافر را جابجا می كند.
منبع: یاری كالا