آیا محدودیت ساعتی در كنترل كرونا موثر است؟

آیا محدودیت ساعتی در كنترل كرونا موثر است؟ یاری كالا: یك كارشناس امور اصناف معتقد می باشد با توجه به این كه شیوع ویروس كرونا ساعت مشخصی ندارد و همین طور باتوجه به محدود نبودن رفت و آمدها، تعداد بالای كاركنانی كه از استان های اطراف به تهران رفت و آمد دارند و تجمع آنها در وسایل حمل و نقل عمومی با در نظر گرفتن محدودیت ساعتی برای مشاغل و همین طور فعالیت بدون نظارت دستفروشان و وانت ها، این سیاست چاره درستی نیست و از جانب دیگر دولت در صورت قرنطینه باید برای قشر ضعیف هزینه كند.


محمد علی صدیقی، عضو پیشین هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه اصناف از هر تصمیمی که منجر به قطع و کنترل شیوع ویروس کرونا شود استقبال می کنند، اظهار نمود: به سبب نبود سیاست اقتصادی مشخص، هر حرکت مسئولان سیاسی و تبلیغاتی است. بنظر می رسد سیاست های اخیر در خصوص کاهش ساعت کاری اصناف نیز از همین قاعده پیروی می کند.
وی با اعلان اینکه افزایش قیمت دلار در سالهای اخیر سرمایه اصناف را به یک پنجم کاهش داده، یکی از مهم ترین مشکلات حال حاضر اصناف را بی برنامگی عنوان نمود و اظهار داشت: کاهش ساعت کاری اصناف برای کنترل ویروس کرونا از چند منظر قابل بررسی است. اول اینکه ویروس در جامعه وجود دارد و نمی توان اظهار داشت که ساعت شش عصر وارد بازار می شود؛ بدین سبب این تصمیم فقط موجب فشرده کردن فعالیت ها می شود؛ بطوریکه در حالت عادی اصناف ممکنست مراجعه کننده را طی ۱۲ ساعت پوشش دهند، ولی حالا این تعداد در هشت ساعت توزیع می شوند.
این کارشناس امور اصناف با اعلان اینکه با تعطیل شدن اصناف رفت و آمدها قطع نمی گردد، اشاره کرد: در شرایطی که کرکره صنوف پایین کشیده می شود، تردد مردم مجاز و شرایط برای دست فروشی و پشت وانت فروشی هم برقرار است که باتوجه به نبود نظارت بر این مشاغل امکان کارهای غیر بهداشتی و قاچاق نیز فراهم می شود.
وی ادامه داد: مسئله دیگری که در این محدودیت ها باید در نظر گرفته شود این است که در شهر بزرگی مانند تهران روزانه افراد زیاد از شهرهای اطراف مثل قم، سمنان و کرج برای کار می آیند و حداقل نیمی از آنها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند. بدین سبب محدودیت ساعتی موجب می شود که در زمان برگشت تراکم جمعیت ایجاد شود که باتوجه به کمبود امکانات و تعداد پایین مترو اتوبوس این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.
صدیقی همین طور با اعلان اینکه نمی توان سیاست های تعیین شده برای تهران را به همه استانها بسط داد، اشاره کرد: برای مثال در استان های جنوبی رسم است که حتی در فصل های خنک سال، اصل فعالیت شان در ساعات عصر است و ظهرها عموما تعطیل هستند.
وی با اشاره به استیجاری بودن ۵۷ درصد واحدهای صنفی و اینکه در صورت تعطیلی نمی توانند هزینه های خودرا تامین کنند و مجبور به تعدیل نیروی کار می شوند، اشاره کرد: با این وجود در صورتیکه تعطیلات استان تهران در فروردین ماه دو هفته دیگر ادامه پیدا کرده بود وضعیت به اینجا نمی رسید. صنوف نشان دادند که در زمان اوج کار خود در شب عید هم حاضر به همراهی هستند، به شرط اینکه تصمیم ها کارشناسی و منطقی باشد. هم اکنون هم اگر چاره نهایی قرنطینه است، باید با قوانین مربوط به آن اجرا شود. به عبارتی دولت خصوصاً برای اقشار ضعیف باید هزینه کند، اما بنظر می رسد می خواهد با کم هزینه ترین روش به مقصد برسد. برای صنوف هم شاید در نظر گرفتن تسهیلات و معافیت های مالیاتی التیام بخش باشد.
صدیقی با تاکید بر اینکه قرنطینه قوانین خاص خودش را دارد و نباید سیاسی شود، اشاره کرد: همین طور لازم است نمایندگان اصناف و بازار در تصمیم گیری ها حضور داشته باشند؛ چونکه در غیر این صورت تصمیم ها محکوم به شکست است. با وجود چهار میلیون واحد صنفی در کشور و در نظر گرفتن خانواده آنها می توان اظهار داشت که حدود یک سوم جمعت کشور را اصناف می سازند و بزرگ ترین سازمان مردم نهاد به حساب می آیند.
وی ادامه داد: از جانب دیگر با توجه به این که فقط هفت درصد درآمد مالیاتی مربوط به اصناف است، سازمان امور مالیاتی نباید برای آنها شاخ و شانه بکشد.
به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، با اوج گیری شمار مبتلایان و فوتی های کرونا، از ۲۰ آبان ماه فعالیت تمام مشاغل غیرضروری در ۲۵ مرکز استان همچون تهران تا ساعت ۱۸ مجاز است و مشاغل گروه ۳ و ۴ نیز بطور کلی تعطیل هستند. در مجموع در ۸۹ شهرستان مقررات سختگیرانه اجرا شده است. اما بتازگی روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواهان تعطیلی کامل تهران به مدت دو هفته شده اند. البته مشاهدات میدانی نشان میدهد این محدودیت ها در مواردی هم رعایت نمی گردد.
لازم به یادآوری است که اصناف گروه شغلی ۲ نیز شامل مراکز خرید، پاساژها، مال های فروش غیرمواد غذایی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی ها، آرایشگاه های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی ها، مشاوران املاک، فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل است. گروه های شغلی ۳ و ۴ نیز در حوزه اصناف شامل تمامی آرایشگاه های زنانه، سالن های زیبایی، تالارهای پذیرایی، کافه ها، چایخانه ها و قهوه خانه ها است.




منبع:

1399/08/23
13:17:33
5.0 / 5
1345
تگهای خبر: افزایش قیمت , اقتصاد , بازار , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان