چرا تخلفات باربری ها زیاد شده؟
یاری کالا: رییس هیت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی حمل و نقل درون شهری و رییس سابق اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور نبود نظارت اتحادیه و تامین نشدن کارگران این بخش به لحاظ اقتصادی را از عوامل اصلی افزایش تخلفات در زمینه حمل و نقل عنوان نمود.
به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، محسن طاقدار در نشستی خبری از نابسامانی در اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور آگاهی داد و اظهار داشت: این اتحادیه بیشتر اوقات تعطیلست و کسی به شکایات مردم رسیدگی نمی کند.
پیک موتوری ها امنیت جانی و شغلی ندارند
وی با اشاره به اینکه کم کاری این اتحادیه موجب معطلی صدور و تمدید پروانه های صنفی شده، اشاره کرد: از جانب دیگر کسی هم مشکلات اعضای این صنف را پیگیری نمی نماید. دوم نوع حمل و نقل، یعنی حمل بار و مسافر در کشور فعال است. نخستین مشکلی که پیگیری نمی گردد نبود فقدان امنیت جانی و شغلی موتورسواران است. در حوزه امنیت شغلی، برای موتورسواران اساسا رابطه استخدامی بین کارگر و کارفرما وجود ندارد و این یک شغل کاذب به حساب می آید. پیک موتوری در قانون کشور شغل نیست و تامین اجتماعی و پلیس راهنمایی و رانندگی آنرا به رسمیت نمی شناسد. بدین سبب نخستین دغدغه پیک موتوری ها نداشتن بیمه است. اما چون خود مالک حساب می شوند، شرکتها ملزم به بیمه آنها نیستند.
این فعال صنفی اضافه کرد: کارگران شاغل در شرکت های حمل و نقل بار درون شهری نیز کارگران روزمزد و فصلی هستند که رابطه استخدامی ندارند. این افراد عموما با تمام شدن فصل کشت از شهرستان ها می آیند و در مواردی به شغل این افراد نیز بعنوان شغل کاذب نگاه می شود. شرکت های باربری هم برای فرار از بیمه کردن این کارگران می گویند که این ها باربر هستند و ما فقط آنها را معرفی می نماییم. بدین سبب هر دو گروه یاد شده به لحاظ اقتصادی تامین نیستند و یکی از دلیلهای افزایش تخلفات همین است. اما اگر باربری ها مجبور به بیمه کارگران شوند بخش زیادی از تخلفات حذف می شود.
این در شرایطی است که بگفته طاقدار هم اکنون اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور ماه ها صدور یا تمدید پروانه صنفی را به تاخیر می اندازد، مشکلات اعضای صنف را پیگیری نمی کند و به شکایت های مردم نیز رسیدگی نمی نماید. دراین زمینه از سازمان صمت هم شکایت کردیم، اما فقط با یک دور باطل نامه نگاری مواجه هستیم.
وی ادامه داد: کانون سراسری انجمن های صنفی حمل و نقل درون شهری حالا آمادگی دارد در کل کشور نرخ گذاری ثابت و بر آن نظارت کند.
تخلفات باربران را بشناسید
یک فعال صنفی نیز در این برنامه از افزایش تخلفات صنفی در زمینه باربری آگاهی داد و اظهار داشت: هم اکنون شاهد می باشیم باربری ها ابتدا مبلغی را طی می کنند، اما به بهانه های مختلف در نهایت مبلغ بیشتری را طلب می کنند و با داد و بیداد هم آنرا دریافت می کنند. تخلف دیگر این است که باربری ها برای حمل وسایل سنگین بصورت توافقی هزینه دریافت می کنند یا برای حمل پیاده کالا تا آسانسور مبلغ اضافی می خواهند.
وی ادامه داد: همین طور در مواردی شاهد می باشیم کامیونه داران بطور مبهم نرخ اعلام می کنند. بطورمثال می گویند برای سه ساعت ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنند، اما اگر در همان سه ساعت دو سرویس جابجا کنند، دو سرویس محاسبه می کنند.
این فعال صنفی در ادامه اصرار کرد که واحدهای بدون مجوز حتما باید پلمب شوند و این که اتحادیه می گوید مردم کالاهای خودرا به واحدهای بدون پروانه نسپارند کافی نیست و نباید این مساله را به گردن مردم انداخت. این مسئله تبعات امنیتی به دنبال خواهد داشت.
او در آخر درباره فعالیت کسب و کارهای مجازی در این عرصه نیز اظهار داشت: بسیاری از این کسب وکارها در زمینه های مختلف فقط از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند که ممکنست کارشناسان آن اطلاعات کافی برای رسیدگی به شکایات نداشته باشند. راهکار کاهش تخلفات کسب و کارهای مجازی حداقل در بخش حمل و نقل استفاده از درج یک نام مشخص بر روی خودرو های شخصی فعال در این حوزه می باشد.
منبع: یاری كالا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب