نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم در زمینه اقتصادی
یاری کالا: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقاط مثبت و منفی عملکرد دولت سیزدهم در زمینه اقتصادی را در گفت و گو با برخی از کارشناسان و اساتید دانشگاه در زمینه اقتصادی جویا شد. این کارشناسان پیشنهاداتی هم برای حل این نقاط ضعف و بهبود عملکرد دولت ارائه کردند که در جدول زیر آمده است.
نام کارشناس/استاد دانشگاه
نقاط قوت دولت سیزدهم در زمینه اقتصاد نقاط ضعف دولت سیزدهم در زمینه اقتصاد پیشنهاد ۱. کامران ندری - کارشناس حوزه اقتصاد دغدغه مندی و پیگیری رییس جمهوری برای حل مسائل و مشکلات کشور
ناهماهنگی بین دستگاه های اجرائی، نبود نقشه راه درست و علمی برای حل مشکلات
انجام اصلاحات اساسی در تیم دولت
۲. بهادر احرامیان -کارشناس حوزه صمت
تاکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری و برنامه ریزی در زمینه صمت، وجود دیدگاه برای برنامه ریزی بهبود فضای کسب وکار بخش معدن و جذب سرمایه بیشتر برای ایجاد رشد بخش معدن عدم تحقق تغییرات تعریف شده در وضعیت حوزه معدن، تسهیل نشدن روشهای حل معضلات دسترسی به ماشین آلات و فراهم نشدن امکان تامین ماشین آلاتی وارداتی
تسهیل واردات ماشین آلات و تسهیل قوانین و مقرراتی است که محیط کسب وکار حوزه معدن را مختل کرده اند ۳. وحید شقاقی-کارشناس حوزه اقتصاد
کوشش برای بهبود محیط کسب وکار، ارتقای شفافیت در عملکرد شرکت های دولتی، روند رو به جلو در اصلاح نظام مالیاتی، اقدامات مثبت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای انضباط بخشی به بانکها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پریشانی و بلاتکلیفی در زمینه صنعت و معدن، نبود برنامه مدون برای توسعه صنعتی و معدنی، عدم اصلاحات در بازار سرمایه، بلاتکلیفی در بهبود رفاه خانوارها، س
پایین بودن سرعت ساخت مسکن. شروع اصلاحات جدی در نظام بانکی کشور ۴. هاشم خانی-کارشناس حوزه اقتصاد
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت نقدی یارانه عدم شفافیت در احیای برجام، تعویق احیای برجام و بروز آثار مخرب آن بر اقتصاد تسریع روند مذاکرات درباره ی احیای برجام، اعلام و گزارش دهی شفاف درباره ی روند برجام
بستن سایر منافذ فساد، ایجاد یک قیمت شفاف، عدم ارائه کالابرگ ۵. قنبری-کارشناس حوزه اقتصادی
سفرهای استانی رییس جمهوری و اعضای دولت و مشاهده مسائل و مشکلات مردم از نزدیک
وضعیت نامناسب فاکتورهای اقتصادی (تورم، بیکاری، رشد اقتصادی و...) کسری بودجه بالا، عدم کارآمدی نیروهای مدیریتی، بلاتکلیفی در وضعیت بین المللی چون تحریم ها و برجام
تغییر مدیران اقتصادی، استفاده از نیروهای متنوع و گوناگون برای سیاستگذاری و توجه بیشتر به نان و سفره مردم ۶. داریوش مختاری-کارشناس ارشد مدیریت منابع آب
کنترل منابع و مصارف آب شهری و روستایی، کاهش قدرت شهرداری ها در صدور مجوز انشعاب آب از سال ۱۳۶۳ تاکنون، کمک به کنترل تغییر کاربری اراضی شهری در هم تنیدگی متن و قدرت در بخش آب کشور، در یک دیوان سالاری منسجم اداری و کم توجهی به فرایندهای پیش بینی شده در نظام فنی و اجرائی کشور به جهت رعایت نکردن ضوابط ماده ۲۳ قانون الحاق قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت (۱۳۹۳) استقلال وزارت نیرو برای اجرای هر گونه پروژه عمرانی در بخش آب کشور، اجرای مصوبات شورای عالی آب و رعایت دقیق فرایندهای ماده ۲۳ قانون الحاق (۱۳۹۳)، کنترل نتایج منفی و فراگیر زیست محیطی جغرافیای کشور ناشی از اجرای پروژه های آبی همانند سدسازی اضافی و تکراری ۷. سهیلی- کارشناس مدیریت برق
برنامه ریزی نسبتا خوب برای کاهش خاموشی ها در طول یک سال قبل و مدیریت خوب در این عرصه عدم توجه به مدیریت مصرف برق باوجود برنامه ریزی نسبتا خوب برای ساخت نیروگاه، عدم برنامه ریزی مناسب وزارت نیرو برروی بحث کاهش مصرف برق و کاهش تلفات و اجرای سیاست های شکست خورده لزوم برنامه ریزی های جدی وزارت نیرو برای حل بحران و چالش های آب. توجه به توسعه تجدیدپذیرها، توجه به مدیریت کاهش مصرف و در نظر گرفتن منابع لازم، ایجاد یک طوفان فکری بین سندیکا، توانیر و شرکت های بزرگ خصوصی ۸. میر محمد اسلامی- کارشناس حوزه انرژی
تلاش وزارت نفت در دولت و عملکرد فعال تر و خروج از حالت رخوت
ادامه استفاده از ریل گذاری ها و سیاستگذاری های غلط گذشته در دو دولت قبلی، استفاده از نفرات کلیدی در وزارت نفت که در هر دو دولت قبل عملکرد خوبی نداشتند جامع نگری در برنامه ریزی ها، رسیدن به یک گفتمان جدید متناسب با آینده و واقعیت های امروز بازار انرژی، استفاده کامل از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی، رفتن به سمت احیای شرکت ملی نفت و سایر شرکتها و استفاده از ظرفیت های تکمیلی بخش خصوصی واقعی ۹. محمد خطیبی- نماینده سابق ایران در اوپک
افزایش فروش نفت در دولت جدید و سیر صعودی فروش نفت، سرمایه گذاری مناسب در صنعت نفت، برطرف نمودن نیازهای داخلی، کاهش نارضایتی ها در زمینه نیروی انسانی عدم تراز بین تولید و مصرف حوزه انرژی و رفتن به سراغ ذخیره سازی ها لزوم بهینه سازی مصرف انرژی، برنامه ریزی وزارت نفت برای افزایش تولید در کنار سیاست های مدیریتی در زمینه مصرف و تسریع در اقدامات پیش رو ۱۰.آرش کریم بیگی-کارشناس ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
تمرکز دولت بر توسعه شبکه فیبر نوری نگاه و تعریف ارکان مختلف دولت در حوزه اینترنت و مفهوم شبکه جهانی نیازمند بازنگری است
لزوم بهبود و ارتقای جایگاه رگولاتوری در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۱. قدسی بیات- استاد دانشگاه ارتباطات
مراجعه و برگزاری نشستهای گوناگون با اساتید ارتباطات و گرفتن نظر کارشناسی آنها، تعامل و ارتباط دو سویه در رسانه ها و فضای مجازی، عزم جدی در راه اندازی انجمن حکمرانی روابط عمومی در بخش دولتی و راه اندازی تلویزیون اینترنتی در دولت با محوریت استادان ارتباطات دانشگاه علامه و تهران عدم استفاده دولت از فرصت به وجود آمده در دوره کرونا جهت استفاده از اینترنت در راستای جبران ضعف ها جوان سازی در زمینه ارتباطات مانند سایر حوزه های مدیریتی ۱۲. سعید جعفری- کارشناس اقتصادی
خالص بودن قصد و نیت مسئولان ارشد دولت برای خدمت به ملت و کشور ایران به کارگیری افراد غیرمتخصص و کم تجربه در سطوح مدیریتی وزارتخانه های مهم حل سریع تر مساله هسته ای و بهبود روابط خارجی بمنظور تسهیل فضای کسب وکار و تجارت خارجی به عنوان پیش نیاز حل مشکلات اقتصادی کشور ۱۳. روزبه شریعتی-کارشناس اقتصادی
انجام کارهایی که سالها دولت های پیش از انجام آن سرباز میزدند، مانندحذف ارز ترجیحی، ورود خودرو به بورس کالا و عرضه محصولات در بورس کالا فاصله گرفتن از شعارهای انتخاباتی در زمینه اقتصاد و بازار سرمایه، عدم ثبات مدیریتی در خیلی از مجموعه ها همچون صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی اجرای توافق و استفاده از منابع مالی آزادشده در دوره پسابرجام برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و بعد از آن کوچک کردن سهم دولت در اقتصاد و انجام خصوصی سازی واقعی ۱۴. فردین آقابزرگی-کارشناس اقتصادی
شجاعت در مقابل حذف ارز ترجیحی که شفاف سازی در اقتصاد را در پی دارد بی مهری نسبت به بازار سرمایه برخلاف وعده های داده شده به کارگیری ساز و کار لازم برای پیش بینی پذیر کردن اقتصاد ۱۵. عباس آرگون-کارشناس اقتصادی
تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و شروع پروسه اصلاحات اقتصادی به شرط تداوم
برنامه محور نبودن طرح های اقتصادی و نگاه کوتاه مدت به مسائل کلان
اولویت دادن اقتصاد به مسائل سیاسی و اقدام هدفمند و برمبنای برنامه ریزی های کلان و قوانین بالادستی برای اصلاحات اقتصادی ۱۶. مهدی علیپور-فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق تجاری ایران
کوشش برای بهبود روابط سیاسی و تجاری ما همسایگان(در آخرین گام برنامه ریزی برای بازگشت سفیر امارات متحده عربی به ایران) نامشخص بودن برنامه ها در بازار ارز و بی ثباتی در بازارهایی مانند ارز و عدم امکان برنامه ریزی برای آینده
استفاده از ظرفیت های تجاری کشورهای همسایه، بطور خاص از سرگیری روابط با عربستان سعودی برای افزایش نفوذ در بازارهای تجاری منطقه و بالا رفتن میزان صادرات ۱۷.آلبرت بغزیان-کارشناس اقتصادی
برنامه ریزی برای نظم بخشی به مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی، پایش تراکنش های پنهان و... عدم نظارت بر قیمت گذاری کالا و خدمات در بازار(در حوزه اجرایی) البته نه به مفهوم قیمت گذاری دستوری آماده کردن و تدوین برنامه مدیریت بازار با سناریوی به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام،
تعیین تکلیف وضع بازار خودرو و لوازم خانگی و ساماندهی بازار بورس و ایجاد رونق در آن ۱۸. مرتضی عزتی-کارشناس اقتصادی
کوشش برای ساماندهی درگاه واحد صدور مجوزها
بی توجهی به علم اقتصاد و عدم تناسب و هم خوانی سیاست گذاری اقتصادی با علم اقتصاد تعطیل کردن همه پروژه ها و طرح ها و تمرکز کامل بر تقویت تولید و جذب سرمایه گذاری خارجی در تولید داخلی ۱۹. سیدمحمد مرتضوی-رییس کانون انبوه سازان رویکرد و اهتمام دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی که می تواند مقداری تعادل را در بازار مسکن ایجاد کند
اجرای مدلهای خشک و فاقد انعطاف لازم که با واقعیات اقتصاد کشور همخوانی نداشت و موجب شد پیشرفت پروژه پس از یک سال متناسب با اهداف تعیین شده نباشد
سه مدل تامین مالی شامل طرح های مشارکتی با سازندگان، ساخت واحدهای استیجاری در قالب اجاره داری حرفه ای برای دهک های دوم و سوم و تهاتر زمینهای دولتی با انبوه سازان در ازای تامین نقدینگی و اجرای واحدها توسط انبوه سازان
۲۰. حسین حقگو- کارشناس اقتصادی کوشش برای خاتمه دادن به نظام چند نرخی ارز و کاهش رانت ها و آزادسازی و همین طور تسهیل مجوزهای کسب وکار فقدان گفتار یا راهبرد و برنامه اقتصادی مشخص در با اهمیت ترین پروژه دولت معروف به "جراحی اقتصادی"، تاکید بر تثبیت و سرکوب نرخها و قیمت گذاری دستوری بیش از گذشته، فقدان مدل اقتصادی مانع اثرگذاری حرکت های مثبت لزوم مشخص کردن الگوی اقتصادی دولت سیزدهم بجای برخورد با نظرات کارشناسی و متهم کردن کارشناسان به دشمنی با دولت، جدی گرفت سفارش های کارشناسان و بازگذاشتن فضا برای اصلاحات عمیق اقتصادی و حرکت به سمت آزادی و رقابت پذیری واقعی ۲۱. حمید نجف-کارشناس حوزه کار
افزایش حقوق ها در زمینه کارگری و نزدیک شدن درآمدها به تورم، کوشش برای بهبود وضع معیشت خانوارهای کارگری و بالا رفتن انگیزه کار کارگران و راندمان واحدها ناشی از افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد تبعیض در چگونگی اجرای افزایش حقوق ها درباب حقوق بگیران شامل کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی و شاغلین و بازنشستگان کشوری و لشگری، نحوه افزایش حقوق و پرداختی ها در زمینه بازنشستگان تامین اجتماعی به علت سوء مدیریت ناشی از بکارگیری افراد کم تجربه در وزارت کار که در نهایت منجر به استعفای وزیر کار شد انتخاب وزیر کار برمبنای اصل شایسته سالاری و با نگاه فراجناحی که مورد تاکید و نظر رییس جمهور است و در زمان انتخابات بر عزل و نصب ها با نگاه فراجناحی و شایسته سالاری تاکید کرده بود ۲۲. ولی الله صالحی -کارشناس حوزه کار
افزایش حقوق و دستمزد کارگران با هدف تقویت معیشت، افزایش فرصتهای شغلی و حفظ اشتغال موجود، کوشش برای اجرای نظام پرداخت هماهنگ حقوق و دستمزد در کشور و رفع تبعیض و بی عدالتی عدم توفیق در بحث سه جانبه گرایی و ضعیف بودن ارتباط با تشکل های کارگری و کارفرمایی و شرکای اجتماعی استفاده از ظرفیت عظیم نیروی آماده به کار و تشکل های کارگری و کارفرمایی، توجه به تولید به مفهوم اعم در کشاورزی، صنعت و حرکت به سمت تولید با فناوری روز، ایجاد رونق اقتصادی و فراهم شدن بستر اشتغال، حذف دلالی و واسطه گری، سوق دادن یارانه ها به سمت تولیدکنندگان، تقویت صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و تامین اجتماعی، پیگیری موضوع احیای کارخانجات تعطیل شده و حل مشکل مالی و نقدینگی آنها ۲۳. حسن کریمی سنجری-کارشناس صنعت خودرو
تعریف استراتژی هایی مطابق با موازین علمی و استاندارها همچون دوری از مکانیزم بازار، حذف قرعه کشی، ورود خودرو به بورس، ایجاد فضای رقابتی انجام کند و با تاخیر تحقق مفاهیم و اجرای استراتژی ها که مرتبط به پارامترهای مانع تراشی است و طی سه دهه اخیر در ساختار اقتصادی کشور نهادینه شده است، مانع تراشی سایر دستگاهها در راه توسعه لطمه شناسی استراتژی و تفکر توسعه موجود در وزارت صمت در زمینه صنعت خودرو و یافتن پاسخ این که چرا برای وصول اهداف توسعه، سرعت کافی نداریم؟ تدبیر راهکارهایی برای حذف شاخصهای مانع تراش ۲۴. سعید لطفی - کارشناس بازار مسکن طرح های خوب در زمینه ساخت و ساز همچون ساخت یک میلیون خانه در سال و ایجاد هم افزایی با شهرداری ها برای تولید مسکن
چرخ اقتصاد، صنایع و بخش های مولد خوب نمی چرخد. رسیدن نقدینگی به ۵۲۵۰ هزار میلیارد تومان و انتظارات تورمی موجب افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و تورم بازار مسکن شده است
بجای اینکه در بیرون شهرها و مناطق فاقد زیرساخت های شهری پروژه های نهضت ملی مسکن را تعریف کنند، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده را در دستور کار قرار دهند. این مساله موجب کنترل قیمت مسکن و همین طور تامین مسکن متناسب با تقاضای واقعی در شهرها می شود
۲۵. محمد رجبی-مدیرعامل سابق شرکت رجا
اهتمام دولت برای همکاری با کشورهای همسایه و دعوت آنها برای انجام یک کار منطقه ای عدم اقدام ویژه برای جبران ضررهایی که در دوران کرونا به شرکت های ریلی وارد شد، با وجود این که مشکلات مالی خودرا با افزایش مسافر جبران کردند، نبود انگیزه ای برای سرمایه گذاری برای اینکه درآمدشان حداکثر کفاف هزینه های جاری شان را می دهد صنعت ریلی نیازمند یک انقلاب مدیریتی است، مثل اتفاقی که برای سفر اربعین می افتد و همه سازمان ها بسیج شده اند که این اتفاق زودتر و به بهترین شکل صورت گیرد، لزوم اختصتص منابع خاص دهند و ایجاد اشتیاق سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در صنعت ریلی ۲۶. جواد سمساری لر-رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران
برقراری لجستیک کالاها در ایران، ایجاد جهش جهشی به سمت بازار ایران با وقوع جنگ روسیه و اوکراین، البته نیازمند تسهیل گری قوانین و مقررات است کالاهایی که به کشور ما بوسیله بنادر وارد می شود، با توقف های زیادی روبه روست که این مساله به ترانزیت ما لطمه زده و روند کندی دارد مقررات و تعدد سازمان های مختلف تصمیم گیری برای کارهای لجستیک در کشور با هم مطابقت ندارد و نیازمند تغییر و تسهیل گری است
منبع: yarikala.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب