چند نکته درباره ی میزان کسب و کارهای مجازی در کشور
یاری کالا: بعد از اعمال محدودیت برروی برخی اپلیکیشن های خارجی طی روزهای گذشته، آمار و ارقام متفاوتی از ابعاد اقتصادی تجارت و کسب و کارهای اینترنتی در کشور منتشر شد؛ اعدادی که گاهی فضای رسانه ای کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد اما بررسی آمارهای رسمی نشان می داد که در برخی از این آمارها بزرگنمایی شده و برخی هم اهتمام در پاک کردن نقش اقتصادی کسب و کارهای مجازی داشتند.
به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، ایجاد محدودیت برای دو پلت فرم اینستاگرام و واتس آپ به علت شرایط کشور، موافقان و مخالفانی دارد و در این میان یکی از دلایلی که از جانب برخی منتقدان و به صورت ویژه مطرح می شود، مشکلاتی است که بعد از اعمال محدودیت، برای کسب و کارهای حاضر در اینستاگرام به وجود آمده است.
بررسی دقیق آمارها از میزان کسب و کارهای فعال در اینستاگرام نشان داده است که تعداد کسب و کارهای فعال و حلال در این پلت فرم پایین تر از عدد ۹ میلیونی است که گاها مطرح گردیده است، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک می گوید تعداد این کسب و کارها در حدود ۳۰۰ هزار برآورد می شود و عدد اشتغال آن بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود. هرچند که به علت نامشخص بودن سازوکارهای موجود در فضای مجازی و عدم ساماندهی این کسب و کارها در خلال بعضی از این صفحات شاهد کسب و کارهای ممنوعه و فروش خدمات غیر مجاز هستیم.
نکته جالب توجه آنجاست که فعالیت چنین کسب و کارهایی برپایه قوانین خود اینستاگرام ممنوع می باشد اما به علت عدم ارتباط این پلت فرم با دولت ایران، این کسب و کارها در ایران فعالیت می نمایند و این پلت فرم هیچ محدودیتی برای آنها قائل نمی گردد. این بخش از کسب و کارهای ذکر شده، دارای محتوای مجرمانه هستند و ضمن فرار مالیاتی، به فروش اقلامی چون ابزار جاسوسی همچون خودکارهای دوربین دار، کالاهای ممنوعه ارشاد چون ابزار و کتاب های رمالی و فالگیری، فروش کالاهای قاچاق، فروش مشروبات الکلی و موادمخدر و داروهای و محصولات ممنوعه حوزه بهداشت، اقدام می کنند.
از طرفی برپایه آمار وزارت صمت (اینماد) حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار کسب و کار در قالب قانون فعالیت می نمایند که از میان آنها کمتر از ۱۰۰ هزار کسب و کار فعال می باشند و این در شرایطی است که از سال ها قبل همواره کسب و کارهای دارای اینماد از نبود نظارت بر کسب و کارهای اینستاگرامی شکایت داشتند و از این بابت ضرر می دیدند و خواستار برخورد با این دست از کسب و کارهای اینستاگرامی بودند که تعدادشان کم هم نبود. از طرفی بررسی ها نشان داده است یکی از گلایه هایی که از جانب برخی کسب و کارها و متقاضیان کسب وکارهای اینستاگرامی در پلیس فتا ثبت شده، تخلفات مالی و جرائم حقوقی است که اتفاقا در بیشتر پرونده ها به علت عدم همراهی اینستاگرام به سرانجام مطلوب نرسیده است اما زمینه تخلف در پلت فرم های داخلی خیلی کم است.
بر مبنای آخرین نظرسنجی های معتبر در شهریورماه ۵۸.۵ درصد از مردم علاقه ای به خرید آنلاین نداشتند. از میان کاربرانی هم که خرید آنلاین کردند ۲۴.۵ درصد از دیجی کالا خرید کرده اند و ۶.۴ درصد جمعیت کاربران کشور هم به خرید از اینستاگرام تمایل داشتند.
با این وجود این مورد که بخشی از کسب و کارهای فعال در اینستاگرام پس از محدودیت ها، با ضرر و زیان رو به رو شده اند و هنوز بسترهای ایرانی را برای فعالیت پیدا نکرده اند، قابل چشم پوشی نیست. هم اکنون کاربران از جانب مسؤلان به سمت پلت فرم های داخلی تشویق می شوند. بعنوان مثال بر مبنای آمارهای اعلامی «کسبینو»، در مهرماه روزانه شاهد مهاجرت ۲ تا ۳ هزار کسب و کار از اینستاگرام و دیگر پلت فرم های خارجی به سکوهای داخلی است و از این بابت فروشگاه های اینترنتی و همینطور ابزار مدیریت کسب و کار همچون «باسلام» و «دیجی کالا» با افزایش فروش روبرو هستند.
شاید اگر مسیر تعامل اینستاگرام با ایران متفاوت از مسیر امروز بود و مانند خیلی از کشورها در راه راه اندازی دفتر رسمی و پذیرش شرایط کشور میزبان رفتار می کرد؛ امروز اتفاقات متفاوتی رخ داده بود. برخی هم مبحث فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس آپ در کشور را پررنگ دانسته و تاکید دارند که پلت فرم های خارجی بطور قطع حاضر به پذیرفتن این قوانین نیستند و این در شرایطی است که به قول برخی کارشناسان امکان رایزنی و تعامل وجود دارد و با وجود حضور تعداد زیادی از کاربران ایرانی در این فضا، اینستاگرام می تواند قوانین حداقلی خود درمورد خشونت و... را در ایران هم اجرا نماید. در غیر این صورت چرا باید ایران اجازه فعالیت به پلتفرمی را بدهد که حتی حاضر نیست قوانین خودش را هم بپذیرد و اعمال کند؟
منبع: یاری كالا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب