بخش خصوصی خواهان تعویق اجرای تعدادی از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو شد
یاری کالا: نمایندگان بخش خصوصی در نشست یازدهم کمیسیون حمل و نقل اتاق تجاری تهران که با حضور نماینده سازمان ملی استاندارد برگزار گردید، بار دیگر بر فراهم نبودن زیرساخت های عمل به استانداردهای 85 گانه تولید خودروی تجاری تاکید نمودند و خواهان تعویق اجرای تعدادی از آنها به پس از رفع تحریم و تامین زیرساخت های لازم شدند.
به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، در یازدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق تجاری تهران، چالش صنعت خودرو های تجاری و مشکلاتی که صنایع این بخش در رابطه با مقررات و استانداردهای ۸۵ گانه با آن مواجهند، با حضور نمایندگان بخش خصوصی و تبادل نظر آنان با مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست دبیرکل اتاق تهران لزوم توسعه کاربری سازی در خودرو های تجاری را بیان کرد و مطالبه بخش خصوصی در این صنعت را تعدیل استانداردهای تولید خودرو تا زمان رفع تحریم ها بیان کرد. نماینده سازمان استاندارد نیز در این نشست، کارایی استانداردهای موجود را ضعیف دانست و اشاره کرد که برای بازتعریف استانداردهای خودرو های تجاری، باید زیرساخت های موجود را مدنظر داشت.
در آغاز این جلسه دبیر کل اتاق تهران با اشاره به قدمت این اتاق و حضور نمایندگان دولت در جلسات اتاق تهران و هم فکری با نمایندگان بخش خصوصی برای دستیابی به راهکارهای رفع مشکلات کسب وکار، اشاره کرد که همچون کلیدواژه های مقام معظم رهبری خصوصاً طی سالهای اخیر، اقتصاد مردمی و اهمیت تقویت آن در کشور بوده است و اضافه کرد: مقام معظم رهبری همین طور به دفعات، دولتمردان را به شنیدن نظرات اتاق تجاری فراخوانده اند.
بهمن عشقی خطاب به مقام مسئول از سازمان استاندارد حاضر در این نشست، اضافه کرد: ما در اتاق تجاری بااینکه در راستای تامین منافع بنگاه های اقتصادی از بخش خصوصی فعالیت می نماییم اما این فعالیت ها، منافع عمومی را هم تضمین می نماید.
دبیرکل اتاق تهران سپس با اعلان اینکه در صنعت خودرو های تجاری، ظرفیت تولید داخل تحت فشار است و اجازه ورود خودرو های خارجی نیز داده نمی گردد، اضافه کرد: ارزش افزوده ای که در کاربری سازی وجود دارد در تولید خودروی تجاری نیست.
عشقی با اشاره به این که ترکیه از محل صادرات قطعات خودرو ماهانه ۳ میلیارد دلار ارزآوری دارد، اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد از این درآمد از راه کاربری سازی است؛ با این شیوه و از راه حذف مقررات زائد می توان خودرو وارد کرد و با ظرفیت به وجود آمده در کاربری سازی چهره شهر را تغییر داد.
او اشاره کرد: کسی در مقابل ارتقای استانداردها مقاومت نمی کند، اما این مقدار از پیچیدگی که سبب به وجود آمدن ناامیدی شود و نوسازی را به تعویق بیندازد منطقی نیست. دولت می تواند سخنان اتاق تجاری در این زمینه را از جنبه دغدغه ملی بخش خصوصی در نظر بگیرد.
دبیرکل اتاق تهران با این مطالبه که دولت باید حساب صنعت خودروی تجاری را از خودروی سواری جدا کند، اظهار داشت: به سبب شرایط موجود، یک شرکت خودروسازی تجاری با ۶۰ هزار متر مربع وسعت، بعید است در ماهی که گذشت حتی یک خودرو ساخته باشد.
بهمن عشقی در آخر سخنانش، این پیشنهاد را به نمایندگی از فعالان اقتصادی در خودرو های تجاری بیان کرد که اجرای برخی مقررات و استانداردهای در این زمینه به بعد از رفع تحریم ها منتقل شود و از طرف دیگر نیز، برای حل معضل آلایندگی ها بصورت منطقه ای محدودیت ها اعمال شود.
آماده اصلاح استانداردها، و نه لغو آنها، هستیم
در ادامه این جلسه، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، با اعلان اینکه جایگاه بخش خصوصی در تولید تجاری خودرو دارای ایراد است، اضافه کرد: ما امروز در سازمان استاندارد متهم ردیف اول سازمان بازرسی هستیم. در مقابل همان کسانی که مسببان وضعیت موجود هستند برای تغییر وضعیت نامه نگاری می کنند.
مهدی انگورج اشاره کرد: همین استانداردهای موجود نیز در نظر ما ضعیف است. نه شأن ما این استاندارد است و نه شأن بخش خصوصی این است که نتواند چنین استانداردهایی را تضمین کند. این یک ماجرای عبرت آموز برای همه است که اجازه واردات خودروی های صفر کیلومتر خارجی داده نشد اما خودروی کارکرده اجازه واردات به کشور دارد.
وی ادامه داد: اگر استانداردهای ۸۵ گانه خودرو ملغی شود مشکل بخش خصوصی حل نمی گردد. ما حاضریم تمام استانداردهای موجود را از نو بازتعریف نماییم اما نمی شود استانداردها را به کل ملغی کرد. ما نیروهای توانمند زیادی در کشور داریم. بطورمثال کارمندی بود که در زیرپله بنزین سوپر و سپس سوخت هواپیما تولید کرد اما ما این نیروها را پس زدیم. ما هیچ میثاقی با استانداردهای موجود نداریم و می توانیم همه آنها را از نو تعریف نماییم، اما اگر استانداردی ایجاد می شود باید با رعایت زیرساخت های موجود باشد. با این وجود، تعجب ما این است که مسببان وضعیت موجود همچنان تعیین مسیر می کنند.
او در انتهای سخنان خود اصرار کرد که با توجه به این که در بعضی بخش های اقتصادی اکوسیستم نامطلوبی شکل گرفته و ادامه یافته است، اصرار کرد که اتاق باید با سیاستگذار اقتصادی گفت و گو و تعامل کند.
سعید تاجیک - رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران - نیز در آخر این جلسه، با اعلان اینکه مشکل خودرو های تجاری تنها به استانداردهای موجود خلاصه نمی گردد، اصرار کرد که استانداردهای موجود به شکل خاص در خودرو های تجاری تاثیری بر ایمنی ندارد.
او هم چنین عنوان نمود که متون استاندارد نیز دارای مشکل و باید اصلاح گردد. سعید تاجیک باتوجه به شرایط زیست محیطی کشور با وجود استاندارهای نسبتاً سختگیرانه عنوان نمود که باید در این بین به میزان اثرگذاری تست های آلایندگی نیز توجه کرد.
منبع: yarikala.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب