تولید سالانه ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور

تولید سالانه ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور به گزارش یاری کالا، مرکزی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشور 31 هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است و بیش از 68 هزار تن تولید محصول گل محمدی تولید می شود.


دکتر حسین زینعلی پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره گل و گلاب روستای خاوه اردهال دلیجان، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره ها علاوه بر افزایش مشارکت مردم، موجب رونق روستاها و برندینگ برای روستا و محصولات آن خواهد شد.
وی افزود: در کشور ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است که بیش از ۶۸ هزار تن تولید محصول گل محمدی تولید می شود. ایران رتبه اول سطح زیر کشت گل محمدی و تولید گلاب در دنیا را به خود مختص کرده است.
وی با اشاره به این که روش تقطیر برای نخستین بار توسط ایرانیان کشف شد، افزود: ایران نخستین تولیدکننده عرقیات مختلف گیاهی در دنیا است و امسال توانسته ایم ۳۲۰۰ لیتر اسانس گیاهان دارویی را صادر نماییم و رتبه اول صادرات اسانس را هدف گذاری کرده ایم.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به خواص دارویی گوناگون گل محمدی، اضافه کرد: گل محمدی یکی از باارزش ترین گل های دارای اسانس جهان است و ملکه گل ها نامیده می شود. باید تلاش شود تا با افزایش زیرساخت های مورد نیاز توریسم، تولید گل محمدی رونق بگیرد.
وی اشاره کرد: گردش مالی جهانی گل محمدی ۲.۳ میلیارد دلار است اما چون تلاشی برای بسط بازار نداشته ایم، سهم مناسبی از بازار جهانی را در اختیار نداریم برای اینکه نتوانسته ایم غیر از گلاب و اسانس، محصولات دیگری از این گل تولید نماییم. در عرصه تولید نمی توان ارزش واقعی را ایجاد کرد بلکه می توان با بهره بردن از دانش و توسعه تنوع محصولات، ارزش افزوده واقعی برای گل محمدی ایجاد کرد و دنیا ظرفیت ۱۲ میلیارد دلاری را دارا است.
وی اظهار داشت: گلاب ایران به ۳۶ کشور جهان صادر می شود و بیشتر تولید کشور، در داخل مصرف می شود که بواسطه طبیعی و ارگانیک بودن آن، می توان اظهار خوشبینی کرد. یکی از خواص بی نظیر گل محمدی می توان به ضداسترس و آرامبخش بودن آن اشاره نمود. پس با برندسازی این محصول می توان ضمن خلق درامد ارزی برای کشور، برای مردم خلق ثروت کرد.
وی با تأکید بر رعایت حداکثر بهداشت در برداشت، خشک کردن و بسته بندی، گل محمدی برای جلب نظر بازار، اظهار داشت: اگر این اقدامات همراه هم و با مشارکت باغداران و شرکت های تعاونی انجام شده و فاکتورهای مورد انتظار بازار خارجی تامین گردد، ثروت مطلوبی عاید کشور خواهد شد.
زینلی ظرفیت کشور در تولید گیاهان دارویی را بی نظیر دانست و افزود: کشاورزان تلاش کنند با کشت منفرد گل محمدی و عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، بهانه جویی دیگران را کاهش داده و بازار جهانی را به سمت محصول گلاب ایران سوق دهند.
علی صفری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این مراسم رسالت جهاد کشاورزی را تامین امنیت غذایی پایدار دانست و اظهار داشت: امنیت غذایی با ترویج و آموزش حاصل می شود. یکی از ابزارهای ترویجی به عنوان وظیف جهاد کشاورزی، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها است که در استان مرکزی ماهانه حداقل یک رویداد جشنواره یا نمایشگاه در عرصه کشاورزی انجام می شود.
وی افزود: باتوجه به نامگذاری ایام به نام محصولات کشاورزی، برگزاری این جشنواره ها ادامه پیدا خواهدنمود و در ماه آتی، و در ۲۵ خرداد، نمایشگاه گل و گیاه محلات به عنوان یکی از برندهای جهانی کشور در عرصه کشاورزی برگزار می شود.
وی با تأکید بر مطالبه ترویج از طرف کشاورزان، اضافه کرد: با ترویج و رسوخ علم توانسته ایم از تولید ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در آغاز انقلاب هم اکنون به ۱۳۰ میلیون تن رسیده ایم که ۶۰ درصد این افزایش مرهون اقدامات ترویجی و آموزشی بوده است. افزایش راندمان بوسیله ترویج حاصل خواهد شد.




منبع:

1403/02/27
17:09:15
0.0 / 5
343
تگهای خبر: آموزش , ابزار , ارز , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان