یك كارشناس مطرح كرد

لزوم تشکیل نهادهای جهانی برای نظارت بر کشورهای صاحب فناوری

لزوم تشکیل نهادهای جهانی برای نظارت بر کشورهای صاحب فناوری یاری کالا: یک کارشناس با اعلان اینکه کشور صاحب یک فناوری این قابلیت را دارد که امکاناتی در آن دخیل کند تا از فناوری، به عنوان جاسوس افزار یا جنگ افزار استفاده شود، گفت برای جلوگیری از این مساله لازم است نهادهای جهانی و استانداردهایی برای ارائه کنندگان این خدمات تشکیل گردد تا درصورت وقوع چنین مسئله ای، هزینه هایی مانند تحریم یا جریمه بدهند.



کیوان نقره کار - کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به موضوع انفجارهای اخیر پیجرها در لبنان و با تأکید بر اهمیت امنیت سایبری اظهار داشت: از زمانی که فناوری گسترش یافت و در زندگی ما توسعه پیدا کرد، در کنار همه مزایا، معایب قابل توجهی هم در لایه های مختلف به همراه داشت.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادات این مساله می تواند در عرصه فرهنگی و بواسطه وجود سایت های ویژه بزرگسالان باشد که در اختیار خردسالان قرار می گیرد یا ارتباطات مجازی و مسائلی باشد که اینروزها از آن به عنوان جنگ نرم یا حملات سایبری یاد می شود و موضوع اصلی ماست.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این سوال که آیا به خاطر وجود این مشکلات و شرکت هایی که در حوزه فناوری و تکنولوژی هستند، همه باید فقط سازنده یا مصرف کننده باشند، تاکید کرد: باید اظهار داشت که به این صورت نیست که همه کشورها تکنولوژی ها را داشته باشند و البته ممکن هم نیست اما راه حل مورد نظر تعریف استاندارد و تشکیل نهادهای جهانی برای کسانی است که این خدمات را ارائه می دهند تا در صورت وقوع چنین مسئله ای بصورت خواسته یا ناخواسته هزینه ای را مانند تحریم یا جریمه بدهند.

نقره کار تشریح کرد: در یک موقعیت موضوع تهدید سایبری می تواند از جنس باج افزاری باشد که شرکت یا هکر نفوذکننده بدنبال رویکرد اقتصادیست اما ممکنست در موقعیتی از جنس جنگ نرم باشد تا لطمه پذیری شبکه را نشان بدهند و یا بیشتر رویکرد سیاسی و امنیتی در آن مطرح باشد؛ در چنین شرایطی همه کشورها باید خودرا دراین زمینه ارتقاء بدهند.

او تاکید کرد: اما این که فقط بخواهیم فناوری را تحریم و از نرم افزارهای داخلی استفاده نمائیم، راه حل مناسبی نیست چونکه گاهی نرم افزارهای ما نشان داده اند که امنیت لازم را ندارند و این در وضعیت است که نرم افزارهای بین المللی به سبب مشتری های خارجی مجبورند پروتکلهای امنیتی بیشتری را رعایت نمایند.

وی افزود: این سوال باید مطرح شود که آیا همه کشورها می توانند بطور مثال چیپست بسازند؟ در این مرحله است که باید پروتکلهای جهانی، رعایت احتیاط و نیروهای متخصص وجود داشته باشند تا این لطمه ها به حداقل رسانده شود.

او درباره ی راهکارهای لازم برای بحث امنیت سایبری توضیح داد: اساسا بحث آموزش و فرهنگ سازی همیشه و در هر حوزه ای نیاز است و باید به آن توجه گردد. اما در بحث نرم افزار و اپلیکیشن ها، می توان آنهایی را که مشابه بازارهای بین المللی نبوده و کابران کمتری دارند، بومی کرد اما مشکل جایی به وجود می آید که نرم افزار مشابه خارجی که عموم مردم از آن استفاده می نمایند، بدون در نظر گرفتن کیفیت خدمات ارائه شود؛ در این جا است که مشکل رخ می دهد و مردم استقبال نمی کنند و حتی امکان هک هم وجود دارد.

این کارشناس اشاره کرد: بدین سبب برای کاربران عمومی بهتر است از نرم افزارهایی که استاندارهای جهانی دارند، استفاده شود؛ همین طور در سطح کاربرهای تخصصی و اقتصادی، اگر نرم افزار ایرانی با کیفیت باشد، خودشان از آن استقبال می کنند.





منبع:

1403/06/31
11:39:20
0.0 / 5
204
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان