آب و انرژی در هفته ای كه گذشت؛

وضعیت ذخایر استراتژیک بنزین در وضعیت مطلوب است

وضعیت ذخایر استراتژیک بنزین در وضعیت مطلوب است یاری کالا: اختصاص 21 همت برای رفع فرسودگی شبکه برق تهران، سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب گردید و آب در ایران ارزش واقعی خودرا ندارد از با اهمیت ترین اخبار آب و انرژی در خفته جاری بودند.



به گزارش یاری کالا به نقل از مهر، برق مشترکان پرمصرف قطع می شود، پتروشیمی ها مشتریان گاز خانگی شدند، اختصاص ۲۱ همت برای رفع فرسودگی شبکه برق تهران، سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتخاب شد و آب در ایران ارزش واقعی خودرا ندارد از با اهمیت ترین اخبار آب و انرژی در خفته جاری بودند.

ناترازی برق امسال به

۱۸

هزار مگاوات رسید

مد امین زنگنه، دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر اظهار داشت: با اهمیت ترین مشکل این بخش ناترازی برق است که به ۱۸ هزار مگاوات یعنی معادل مصرف برق چند کشور می رسد که برای جبران این حجم از ناترازی برق با در نظر گرفتن رشد صفر درصدی مصرف در سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم.
وی در ارتباط با نقش تجدیدپذیرها در رفع ناترازی های برق در سال آینده، اظهار نمود: امسال ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور وجود داشت و پیشبینی می شود که اگر تولید و توزیع برق رشد نکند، میزان ناترازی برق به ۳۰ هزار مگاوات می رسد؛ این در شرایطی است که حالا ظرفیت تولید حدود ۷۰ هزار مگاوات است و اگر مقرر است به این عدد نرسیم باید تا ۲۰ سال آینده تولید را ۲.۵ برابر نماییم.

کاهش

۷۰

سانتی تراز دریای خزر طی دو سال

مدرضا کاویانپور رییس مؤسسه تحقیقات آب از کاهش ۲۱۰ سانتی متر تراز آب دریای خزر از سال ۷۵ تا حالا اطلاع داد و اظهار داشت: موضوع کاهش تراز آب دریای خزر را یکی از مباحث مهم کشور است و بر مبنای بررسی های مؤسسه تحقیقات آب کشور طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، تراز آب دریای خزر حدود ۷۰ سانتی متر کاسته شده است.

اعمال تعرفه پلکانی برای مشترکان پرمصرف برق

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر از مشترکان خانگی مناطق غیرگرمسیر خواست با کاهش مصرف برق خود متناسب با الگوی مصرف ماه های غیرگرم، علاوه بر کمک به شبکه برق از قبوض برق ارزان تر برخوردار شوند.
رجبی مشهدی اضافه کرد: الگوی مصرف برق ماهیانه تابستانی در مناطق غیرگرمسیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است که با شروع فصل پاییز به ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه کاسته می شود.
سخنگوی صنعت برق ضمن اشاره به شروع فصل پاییز و کاهش محسوس دما از مشترکان خواست که با خاموش کردن کولرها امکان خروج نیروگاه ها برای تعمیرات را طبق برنامه فراهم نمایند. وی تصریح کرد: بر مبنای قانون، تعرفه برق مشترکانی که مصرف برق آنها بالاتر از الگو برسد به شکل پلکانی افزایش خواهد یافت.

لزوم سرمایه گذاری

۱۵

میلیارد دلاری برای جبران ناترازی برق

وود مددی رییس هیئت مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر امروز در نشست خبری اظهار داشت: کمبود برق یکی از اشکالات اصلی کشور است که امیدواریم در سال آینده با ارائه راهکارهای جدید در این همایش و با همکاری مسئولان مربوطه، بتوانیم بر این نارسایی ها غلبه نماییم. در این حوزه، سرمایه گذاران با مشکلات مختلفی همچون نارسایی های تامین منابع مالی و ارز مواجهند و ناهماهنگی های اجرائی در دولت نیز بر این مسائل افزوده است. اما ما امیدواریم با عنایت به حضور گسترده دست اندرکاران و مشارکت فعالانه آنان، بتوانیم این چالش ها را حل نماییم.
وی ضمن اشاره به چالش های کمبود برق و قطعی برق صنایع تصریح کرد: کمبود برق در کشور به ۱۸ هزار مگاوات رسیده است. برای جبران این کمبود، نیازمند راه اندازی ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید هستیم که این امر مستلزم سرمایه گذاری حدود ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود. با احتساب هزینه تامین منابع، این رقم به حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

پتروشیمی ها مشتریان گاز خانگی شدند

احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن اشاره به برنامه جدیدی که اخیرا با بانک مرکزی توافقات آن انجام شده است، اضافه کرد: اقدامی در دستور کار داریم که مقرر است به شکل پایلوت در دو استان کرمانشاه و خراسان اجرا شود، به صورتی که اگر مشترکان خانگی در فصل سرد سال نسبت به سال قبل صرفه جویی داشته باشند، گاز صرفه جویی شده به قیمت خوراک پتروشیمی خریداری می شود و این پول به جیب مردم می رود.
وی افزود: در صورت اجرائی شدن این طرح اگر مشترکی سال قبل هزار متر مکعب مصرف داشته است و الان با صرفه جویی به ۵۰۰ متر مکعب رسیده است گاز صرفه جویی شده به ازای هر متر مکعب بین ۴ تا ۵ هزار تومان خریداری می شود.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا انتخاب استانهای سردسیر می تواند منجر به صرفه جویی شود، اظهار داشت: اگر در دو طرح پایلوت موفق شویم این اقدام را در تمامی استانهای سردسیر اجرا می نماییم، چونکه خرید گاز با قیمت مناسب مردم را تشویق به صرفه جویی می کند.
اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی نیروگاه تجدیدپذیر در ایران
داوود مددی رییس هیئت مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سرمایه گذاری تجدید پذیر ها در کشورهای همجوار و صادرات بخشی از آن برای جبران ناترازی برق به کشور منطقی نیست برای اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه منحصر به فردی قرار دارد.
وی ادادمه داد: با عنایت به این که کشور ما مناسب ترین موقعیت برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی و بادی قرار دارند بنابراین سرمایه گذران خارجی ترجیح می دهند در ایران سرمایه گزاری نموده و برق را صادر کنند بعنوان مثال ترکیه اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری و ساخت نیروگاه تجدید پذیر کرده و از این طریق برق مورد نیاز را به کشور خود صادر کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های تجدید پذیر تصریح کرد: این کشور بگونه ای از خود تمایل نشان داده است که در روزهای پیک ما از این منبع نیروگاهی استفاده نماییم.
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
سال آبی هر سال از آغاز مهر شروع می شود و از آغاز مهر ماه تا هفتم مهر میزان ورودی سدها ۱۹ میلیون متر مکعب بوده در حالیکه سال قبل این عدد به ۲۷ میلیون متر مکعب می رسید و الان کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها را شاهد می باشیم.
نصب کنتور هوشمند توسط امور منابع آب تهران و پردیس
وحید مرادی مدیر امور منابع آب تهران و پردیس نسب با بیان مطلب فوق عنوان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی سفره آب زیرزمینی دشت تهران بدلیل افت سطح آب زیرزمینی و برداشت های بی رویه و بدون برنامه از آبخوان، به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه های پروانه دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشت ضروریست کلیه چاه های پروانه دار به کنتور حجمی و هوشمند مجهزگردند.
وی اضافه کرد: این امور در جهت انجام تکالیف قانونی و با پیگیری های به عمل آمده نسبت به نصب ۲۵ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند توسط مالکین بر روی چاه های مجاز با مصارف، صنعت، خدمات، کشاورزی و خانگی حوزه عملکرد اقدام و این گام مهمی در راستای مدیریت مصرف بر منابع آب زیرزمینی است.
برق مشترکان پرمصرف قطع می شود
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه از هر ۴ مشترک خانگی، یک مشترک پرمصرف است، خاطرنشان کرد: همان یک مشترک تقریبا به اندازه سه مشترک دیگر برق مصرف می کند.
وی افزود: مشترکان بسیار پرمصرف که حدود ۲ درصد از مجموع مشترکان را در بر می گیرند و بالاتر از ۲.۵ برابر الگو برق مصرف می کنند، مشمول اخطار و قطع برق می شوند که این مهم در اوج بار تابستان امسال صورت گرفت و از این پس نیز برخورد صنعت برق با مشترکان پرمصرف به همین گونه خواهد بود.
به گفته مدیرعامل توانیر، این نوع مشترکان که بالاتر از ۲.۵ برابر الگوی تعریف شده برق مصرف می کنند ملزم به تامین بخشی از برق مصرفی خود از راه خرید برق از تابلو سبز بورس انرژی و یا استفاده از مولد خورشیدی و ذخیره سازها هستند.
ضرورت دقت در مصرف انرژی برای حفظ ذخایر سوخت نیروگاهی
شرکت توانیر در اطلاعیه ای ضمن اشاره به کاهش دمای هوا در نیمه شمالی کشور و افزایش مصرف گاز طبیعی، بر ضرورت دقت در مصرف انرژی برای حفظ ذخایر سوخت نیروگاهی تصریح کرد و نوشت: با عنایت به این که عمده برق کشور از راه سوخت گاز در نیروگاههای حرارتی تولید می شود، کوشش برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها توسط همکاران وزارت نفت در حال انجام می باشد.
این اطلاعیه می افزاید: حفظ روند فعلی برای تامین برق مورد نیاز کشور نیازمند همکاری همه هموطنان و دقت در مصرف برق و گاز است تا روند تامین انرژی کشور همچنان به شکل پایدار ادامه یابد.
آب در ایران ارزش واقعی خودرا ندارد
علی سیدزاده مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه تعرفه آب در ایران جزو پایین ترین رده های جهانی است و تقریبا بین دو سه کشوری است که برای تمامی مشترکان کم ترین تعرفه آب محاسبه می شود، اظهار داشت: این یک اصل بسیار ساده است که کالای بی ارزش، مصرف بالایی دارد تا زمانیکه قیمت کالای آب در ایران ارزش واقعی خودرا ندارد، روند مصرف بی رویه آن ادامه می یابد.
۱۲۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تا اوج بار ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد
سید زمان حسینی مجری طرح راه اندازی نیروگاه های صنایع کشور اظهار داشت: امسال ۱۰ واحد نیروگاهی صنایع به ظرفیت ۱۵۸۲ مگاوات به بهره برداری رسید، اضافه کرد: تا قبل از اوج بار سال ۱۴۰۴ نیز ۷ واحد نیروگاهی دیگر توسط صنایع به بهره برداری رسیده است.
وی در مورد راه اندازی و بهره برداری از نیروگاه های صنایع کشور اظهار داشت: تا حالا برای راه اندازی نیروگاه های صنایع کشور ۱۸ هزار و ۳۷۰ مگاوات موافقت اصولی صادر گردیده است و از این بین ۶ هزار و ۴۲۹ مگاوات ظرفیت نیروگاهی در مرحله اجرا قرار گرفتند.
مجری طرح راه اندازی نیروگاه های صنایع کشور افزود: تا قبل از شروع اوج بار سالجاری ۱۰ واحد نیروگاهی به ظرفیت هزار و ۵۸۲ مگاوات توسط نیروگاه های صنایع وارد شبکه شد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا قبل از اوج بار سال ۱۴۰۴ نیز ۷ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت هزار و ۲۰۰ مگاوات توسط صنایع کشور وارد مدار خواهد شد.
اختصاص ۱۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه نیروگاه ها
علیرضا صالح معاون صندوق توسعه ملی اظهار داشت: آمادگی داریم ۷.۵ میلیارد دلار مورد نیاز نیروگاه های حرارتی را با معرفی وزارت نیرو پرداخت نماییم.
وی افزود: صندوق توسعه ملی تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه ها اختصاص داده که ۷.۵ میلیارد آن برای نیروگاه های حرارتی و ۵ میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای توسعه تجدیدپذیرها است.
اولین نیروگاه تجدیدپذیر یک مگاواتی در غرب تهران راه اندازی می شود
فرهاد شبیهی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران با بیان این که موافقتنامه نخستین نیروگاه تجدیدپذیر یک مگاواتی در غرب پایتخت مبادله خواهد شد، اظهار داشت: این اقدام می تواند بعنوان یک قدم و حرکت جدید در تهران جهت استفاده از تجدیدپذیرها باشد.
وی افزود: تابستان را در حالی سپری کردیم که با اهمیت ترین دغدغه در حوزه حکمرانی انرژی، محدودیت سهم تجدیدپذیرها در سبد تولید انرژی کشور بود.
شبیهی افزود: باید با تسهیل گری و اصلاح قوانین و همین طور تشویق سرمایه گذاران تلاش نماییم بتوانیم اهداف سالهای پیش را به منصه ظهور برسانیم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران تصریح کرد: در برق تهران راه حل اصلی ما توسعه تجدیدپذیر به شکل نقطه ای و متمرکز بوده و با اهمیت ترین نقطه تعامل ما جامعه است. در این خصوص یکی از برنامه های ما جلب سرمایه خرد و مردمی در تهران است.
باید ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود
محسن طرزطلب مدیرعامل ساتبا اظهار داشت: دولت و شخص رییس جمهور و مجلس به جد از توسعه نیروگاه های تجدید پذیر حمایت می کنند.
وی افزود: اگر ما نتوانیم امسال و سال آینده حرکت جدی در این خصوص انجام دهیم کار خیلی سخت خواهد شد؛ البته در مجموعه ساتبا سیاستگذاری ها انجام شده است.
به گفته طرزطلب، بر مبنای برنامه هفتم توسعه ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر باید وارد مدار شود که البته برخی انتظارات برای راه اندازی نیروگاه تا ۵۰ هزار مگاوات هم مطرح است.
مدیر عامل ساتبا تصریح کرد: ۳۵ همت در قانون بودجه برای تجدید پذیرها و بهینه سازی منابع در نظر گرفته شده است که به دنبال جذب این منابع هستیم.
افزایش ۳۹ درصدی تحویل سوخت نیروگاهی در سال ۱۴۰۳
کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره ی توزیع سوخت نیروگاهی خاطرنشان کرد: از آغاز سال ۱۴۰۳ تا هفتم مهر در مجموع نفت گاز و نفت کوره ۳۹ درصد افزایش تحویل سوخت مایع به نیروگاه ها داشتیم.
ویس کرمی بیان نمود: نیروگاه های حرارتی جزو صنایع انرژی بر عمده هستند که سوخت عمده آنها، گاز طبیعی است و سوخت پشتیبان نفت گاز یا نفت کوره است. از آغاز سال، ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها شروع می شود، امسال بالاتر از سال قبل تحویل نفت گاز و نفت کوره به نیروگاه ها انجام شده است.
سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد
وزیر نفت طی حکمی «حسن عباس زاده» را بعنوان سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب نمود.
ضرورت استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت ها برای اجرای ۳ طرح اولویت دار
حمید بورد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اجرای طرح فشارافزایی، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و توسعه میدان گازی کیش را سه طرح اولویت دار صنعت نفت در پارس جنوبی برشمرد.
نصب ۴ میلیون کنتور هوشمند برق در کشور
مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با بیان اینکه بر مبنای برنامه ریزی صورت گرفته، مشترکان پرمصرف در اولویت نصب کنتورهای هوشمند قرار دارند، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۲ درصد از مشترکان بسیار بد مصرف هستند که ۲.۵ برابر الگوی مصرف هر منطقه برق مصرف می کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه بر مبنای برنامه ریزی انجام شده ۶۰۰ هزار کنتور هوشمند ویژه پرمصرف ها نصب خواهد شد، تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در کشور را بالاتر از ۴ میلیون دستگاه اعلام نمود و اضافه کرد: درحال برنامه ریزی هستیم تا طی دو سال آینده ۹ میلیون کنتور هوشمند به این تعداد اضافه نماییم و بعد از نهایی شدن برنامه ریزی اجرای طرح، جزییات بیشتر آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
تخصیص ۲۱ همت برای رفع فرسودگی شبکه برق تهران
فرهاد شبیهی، در حاشیه ششمین همایش نیروگاه های تجدید پذیر در جمع خبرنگاران درباره ی میزان فرسودگی شبکه برق تهران و تدابیر لحاظ شده در این بخش اظهار نمود: برق تهران یک شبکه بسیار فرسوده با طول عمر بسیار بالا و یکی از پرظرفیت ترین و پربارترین شبکه های برق کشور به حساب می آید، مدیریت این شبکه در زمان فعلی خیلی سخت است و امیدواریم که بتوانیم میزان تولید را افزایش داده و به بخشی از این ظرفیت ها پاسخ دهیم.
وی ضمن اشاره به برنامه نوسازی شبکه برق تهران اظهار داشت: برنامه نوسازی و رفع موانع در حوزه شبکه فرسوده، هم در حوزه برق منطقه ای و هم در شبکه توزیع را در دستور کار داریم و این برنامه را به توانیر اعلام نموده ایم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران ضمن اشاره به جزییات برنامه تصریح کرد: سرمایه ای که در برق منطقه ای تهران برای این مساله پیشبینی شده، حدود ۲۱ همت در مرحله اول است که بتوانیم بخشی از شبکه فرسوده را اصلاح نماییم.
وضعیت ذخایر استراتژیک بنزین در شرایط مطلوب است
مرتضی عابدینی مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های های نفتی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که مشکلی در تامین سوخت برای هموطنان وجود ندارد، اظهار داشت: هم اکنون هیچ مشکلی برای سوخت رسانی در کشور وجود ندارد.
وی افزود: شرایط تامین بنزین، نفت گاز، نفت سفید و سوخت هوایی در شرایط عادی قرار دارد.
عابدینی تصریح کرد: وضعیت ذخایر استراتژیک متناسب با مصرف کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد.


منبع:

1403/07/12
11:29:14
0.0 / 5
115
تگهای خبر: ارز , بانك , تسهیلات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان