نایب رئیس اتحادیه املاك در گفت وگو با یاری كالا:

سایه تاریک مسکن بر زندگی کرایه نشین ها

سایه تاریک مسکن بر زندگی کرایه نشین ها به گزارش یاری کالا، نایب رییس اتحادیه املاک با اشاره به این که قدرت خرید ملک مستاجرین طی سالهای اخیر کم شده است، اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره بها باعث شده تا اجاره نشین ها به مناطق پایین تر کوچ کنند.



به گزارش یاری کالا به نقل از مهر، باتوجه به آمار رسمی از شروع دهه ۹۰ تا سال ۱۴۰۱، بخش قابل توجهی از هزینه های خانوار به مسکن اختصاص یافته و در این بازه زمانی، از کل هزینه های خانوارهای شهری حداقل ۳۳ درصد آن صرف هزینه های مسکن شده؛ به عبارت دیگر، یک سوم از هزینه های خانوارهای شهری برای مسکن خرج شده است.
با توجه به این که اکثریت خانوارها در پایتخت در طبقه اجتماعی متوسط و متوسط رو به پایین قرار دارند، واحدهایی که در یکی الی دو سال اخیر باتوجه به آمار مسکنی بانک مرکزی بیشتر مورد اقبال قرار گرفته، آپارتمان های ۴۰ تا ۶۰ متری هستند، برای اینکه این متراژ با بودجه مستأجران تهرانی همخوانی بیشتری دارد.
همچنین با وجود ادامه شرایط رکودی در معاملات و کاهش سرعت افزایش قیمت مسکن در امسال، سهم مسکن از سبد هزینه خانوار همچنان درحال بالا رفتن است، در سال قبل رشد حداقل حقوق دستمزد حدود ۲۷ درصد و رشد هزینه اجاره بها حدود ۴۴ درصد بوده است و آمارها نشان میدهد افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در سالهای ۱۳۹۹ الی ۱۴۰۱ شدت گرفته است، در صورتیکه میزان درخواست ها برای گرفتن مجوز ساخت و تعداد معاملات مسکن کاهش داشته است.
طبق گفته فعالان صنعت ساختمان، شرایط رکود تورمی بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ نیز مانند ۱۴۰۲ برقرار است و بازار مسکن ایران برای خروج از بحران، نیازمند اقداماتی گسترده و هماهنگ درجهت کاهش هزینه های تولید، افزایش توان خرید خانوار و افزایش دسترسی به منابع جدید برای تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان خواهد بود.
گفتنی است که بازار مسکن با چالش های جدی دست و پنجه نرم می کند اما برمبنای بررسی های انجام شده سه عامل اساسی گرفتار ایجاد بحران در این بازار شده است، به سبب افزایش بیش از پیش تورم نهاده ها، سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکن با کمبود منابع و سرمایه روبه رو است، از طرف دیگر قدرت خرید و اجاره بها خانوار با قیمت های فعلی همخوانی ندارد و رکود معاملات و کاهش سود سرمایه گذاری در مسکن سبب شده که افراد تمایل ورود به عرصه ساخت و ساز را نداشته باشند.

جمعیت مستأجران رو به افزایش است

در همین راستا، داوود بیگی نژاد نایب رییس اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه قدرت خرید مردم موازی با قیمت های فعلی در بازار مسکن نیست، اظهار داشت: اکنون رکود تورمی در بازار اجاره بها، خرید و فروش مسکن حاکم است؛ البته رکود در بازارهای موازی دیگر نیز وجود دارد اما بطور کلی خریداری در بازار خرید و فروش مسکن نیست.
وی در ادامه اشاره کرد: اقداماتی که در موازات مشاوران املاک صورت گرفته، تمرکز این صنف را برای هدف اصلی آنها که انعقاد قرارداد و ایجاد بازار مناسب برای جذب سرمایه مشتریان بازار مسکن می باشد، تحت شعاع قرار داده و از طرف دیگر افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بها در تهران یک قانون دستوری است و الگوی مناسب برای قیمت گذاری هم اکنون وجود ندارد.
نایب رییس اتحادیه املاک اضافه کرد: باتوجه به موارد ذکر شده، مانند سنوات گذشته بازار مسکن در امتداد خانه دار شدن مستأجران گام برنمی دارد، برای اینکه نرخ گذاری ها برخلاف توان مالی مستأجران است؛ به عبارت دیگر قدرت خرید ملک عموم مستأجران کاهش پیدا کرده و بازار خرید مسکن در تاریکی قرار دارد، برای اینکه مشتری نیست.
وی اشاره کرد: مستأجران به سبب کاهش توان قدرت مالی از منطقه ای که سکونت دارند به مناطق پایین شهر درحال نقل مکان هستند؛ به هر مقداری که در قیمت مسکن تفاوت ایجاد شود، تأثیر شایان توجهی در تعداد قراردادهای معامله شده، نخواهد داشت، برای اینکه قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کرده و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن کوچ کرده اند.
بیگی نژاد اشاره کرد: رشد نرخ اجاره بها با توان مالی مستأجران همسو نیست و باتوجه به افزایش قیمت ها در بازار اجاره، خرید و فروش مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی کنند، برای اینکه با مبالغ آنها فاصله بسیاری دارد. بطور مثال پول رهن تعدادی از آپارتمان های تهران مطابق قیمت خرید چند سال قبل همان واحد مسکونی است.
وی اشاره کرد: باتوجه به شرایط فعلی بازار مسکن، مستأجران باید از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر اجتناب کنند تا بتوانند سرپناهشان را تهیه کنند؛ البته ناگفته نماند، در خانوار دیگر صحبتی و برنامه ریزی از خرید خانه در بین نیست.
نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک در آخر اظهار داشت: برمبنای آمارها، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن از شروع سال تا حالا متناسب با جمعیت نیست و باتوجه به افزایش قیمت ها، شاهد رشد جمعیت مستأجران هستیم و اغلب آنهایی که در سالهای قبل امیدی به خانه دار شدن داشتند، امروز این امید را از دست داده اند و در تلاشند تا مبالغ رهن منازل خودرا تامین کنند.


منبع:

1403/07/24
09:31:01
0.0 / 5
41
تگهای خبر: افزایش قیمت , بازار , بانك , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان