شکل گیری اقتصاد بهینه سازی در مصرف بنزین با اعطای هر روز یک لیتر

شکل گیری اقتصاد بهینه سازی در مصرف بنزین با اعطای هر روز یک لیتر یاری کالا: یک کارشناس انرژی اظهار داشت که ناترازی بنزین با تحمیل بار مالی سالانه بالاتر از 6 میلیارد دلار جهت واردات بنزین، نشان دهنده نقص در مدل فعلی توزیع بنزین است.



فرشاد جامع کارشناس انرژی در ارتباط با ناترازی بنزین اظهار داشت: موضوع مصرف بنزین در ایران چند وجهی است و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در بر می گیرد. با بار مالی سالانه بالاتر از ۶ میلیارد دلار، مدل فعلی توزیع بنزین ناپایدار مبتنی بر اعطای سهمیه بنزین به خودرو است و منجر به استفاده گسترده از خودرو های تک سرنشین، قاچاق و توزیع نامتعادل منابع می شود. برای حل این معضل بجای افزایش قیمت بنزین، باید مبتنی بر اعطای هدفمند یارانه به هر کد ملی به میزان هر روز یک لیتر، صرفه اقتصادی و اقتصاد بهینه سازی مصرف بنزین را ایجاد نماییم.
وی افزود: الگوی مصرف بنزین در کشور ما در مدل فعلی با ناکارآمدی و نابرابری هم راه است. سیستم توزیع یارانه فعلی بنزین که یارانه را برای هر وسیله نقلیه بجای هر نفر اعطا می کند، بطور نامتناسبی به سود افراد ثروتمندتر و با تعداد خودرو های بیشتر است. این مدل نه فقط نابرابری های اقتصادی را تشدید می کند، بلکه موجب افزایش مصرف سوخت و تخریب محیط زیست نیز می شود. طبق آمار شهرداری تهران و پلیس راهور، ۸۰ درصد خودرو های تهران به صورت تک سرنشین هستند که این حجم بالای از تک سرنشینی به تراکم بیشتر ترافیکی، افزایش آلودگی و افزایش مصرف سوخت منجر می شود که همگی منابع کشور را تحت فشار قرار می دهند. مدل قیمت گذاری فعلی نمی تواند از این رفتار پیشگیری کند، برای اینکه قیمت پایین بنزین و مدل غلط توزیع یارانه بنزین موجب ایجاد انگیزه جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و همین طور مصرف خودرو های شخصی با حداکثر میزان سرنشین نمی گردد.
این کارشناس انرژی در ارتباط با توزیع سهمیه بنزین مبتنی بر بنزین به نفر اظهار داشت: تعیین سهمیه ۳۰ لیتری بنزین برای هر نفر در ماه یک رویکرد تحول آفرین با هدف رسیدگی به این مسائل و مشکلات در سیستم فعلی توزیع یارانه بنزین و ناترازی سوخت در کشور است. این مدل تمرکز را از مالکین خودرو به مصرف فردی افراد مبتنی بر اعطای سهمیه به هر کد ملی تغییر می دهد و توزیع عادلانه تر یارانه ها را تقویت می کند. با اختصاص بنزین به هر نفر بجای مالکین خودرو، هدف این سیاست توزیع عادلانه یارانه ها است. افرادی که خودرو ندارند یا بنزین کمتری مصرف می کنند، می توانند از نظر مالی سود ببرند، در صورتیکه مصرف کنندگان بالا با هزینه های بالاتری مواجه خواهند شد، بدین سبب شرایط اقتصادی عادلانه تر را تشویق می کنند و ضریب جینی را کم می کنند. در این مدل افرادی که مصرف شخصی بالایی دارند؛ دیگر بنزین یارانه ای دریافت نمی کنند و با گران شدن مصرف بیش از اندازه بنزین از سفرهای غیرضروری و تک سرنشینی جلوگیری می شود و در نتیجه ترافیک و آلودگی نیز کاهش خواهد یافت. برای مصرف صنعت حمل و نقل نیز مبتنی بر سهمیه CNG برمبنای پیمایش به همه فعالین در صنعت حمل و نقل، سوخت یارانه ای CNG پرداخت می شود. تغییر به سوی مدل یارانه ای اعطای سهمیه بنزین به هر نفر، برابری اجتماعی را با حصول اطمینان از بهره مندی همه شهروندان از منابع ملی ارتقا می دهد.
جامع اضافه کرد: سهمیه بندی جدید مبتنی بر اعطای ماهانه ۳۰ لیتر بنزین برای هر نفر نشان دهنده یک تغییر پارادایم در رویکرد ایران به مصرف سوخت است. این مدل با اولویت دادن به عدالت در توزیع یارانه، پایداری و کارایی، به علل ریشه ای مسائل جاری مانند استفاده از خودرو های تک سرنشین، قاچاق سوخت و نابرابری اقتصادی می پردازد. بوسیله اجرای دقیق و مشارکت عمومی، این سیاست دارای پتانسیل بهبود چشم انداز اقتصادی ایران و در عین حال ارتقای پایداری زیست محیطی و عدالت اجتماعی است.


منبع:

1403/08/30
10:11:48
0.0 / 5
25
تگهای خبر: افزایش قیمت , اقتصاد , خودرو , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان