اختصاص گازوئیل به کامیون ها فقط بر طبق پیمایش صورت گیرد

اختصاص گازوئیل به کامیون ها فقط بر طبق پیمایش صورت گیرد یاری کالا: اختصاص گازوئیل برمبنای پیمایش واقعی کامیون ها؛ یک سیاست اصولی در امتداد اصلاح غیرقیمتی ناترازی سوخت است.


به گزارش یاری کالا به نقل از مهر گازوئیل از سال ۹۴ با قیمت ۳۰۰ تومان به شبکه حمل و نقل عمومی عرضه می شود که فاصله بسیار زیاد آن با کشورهای همسایه، جذابیت قاچاق آنرا افزایش داده است که ضمن لطمه به منابع ملی کشور، سبب بروز ناترازی در سوخت گازوئیل شده است. هرچند هم اکنون این ناترازی بیشتر خودرا در تامین سوخت مایع نیروگاه ها نشان داده است؛ اما عدم اجرای سیاست های اصلاحی موجب خواهد شد تا در آینده کسری عرضه گازوئیل به بخش های تولیدی و حمل و نقل هم لطمه وارد کند.
با توجه به حساسیت های در رابطه با تغییر قیمت سوخت و لزوم برنامه ریزی میان مدت برای کاهش مخالفت ها و جذب نظر مساعد بیشتر فعالان این حوزه، دولت تصمیم گرفته است تا در قدم اول، یک مجموعه اصلاحات غیرقیمتی را برای توزیع بهینه گازوئیل به اجرا بگذارد تا بدون تغییر قیمت مصرف کننده، از انحراف توزیع گازوئیل به شبکه قاچاق جلوگیری شود. بررسی آمارهای مقدار مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل سنگین حاکی از رشد غیرطبیعی مصرف است که تناسبی با تغییرات جابه جایی بار نداشته و بخش قابل توجهی از این رشد مصرف وارد زنجیره توزیع غیررسمی و قاچاق می شود.
بر این اساس مقرر است تا از آینده نزدیک بجای حالت فعلی که بصورت سهمیه ماهانه ثابت است، گازوئیل مصرفی ۲۷ هزار ناوگان دیزلی بالای ۵۰ تن، برمبنای پیمایش واقعی آنها اختصاص پیدا کند. این سیاست بر روی بستر سامانه سپهتن اجرا خواهد شد که از سال قبل بصورت پایلوت برای نظارت بر عملکرد شبکه حمل و نقل مسافری و باری کشور در بعضی استان ها به صورت پایلوت اجرا شده است. سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است که درون خودرو نصب می شود و بوسیله سیمکارت GFM، GPRS بطور مداوم اطلاعات تعریف شده نظیر سرعت و مسیر را در اختیار مرکز نظارتی قرار می دهد. این سامانه به جز این که یک ابزار مناسب برای مدیریت راهوری کشور [پلیس راهوری] است، این امکان را بوجود آورده است تا مصرف واقعی گازوئیل کشنده های باری را به بارنامه و مسیر حمل و نقل متصل کند.
این سیاست ضمن اطمینان بخشی به رانندگان درباب تامین کامل تقاضای سوخت آنها، موجب خواهد شد تا بدون تحمیل شوک قیمتی به حوزه حمل و نقل، جلوی انحراف بخش قابل توجهی از سوخت گازوئیل توزیعی در شبکه حمل و نقل به سوی قاچاق گرفته شود.
در حال حاضر روزانه در حدود ۱۲۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور توزیع می شود که بالاتر از نیمی از آن در ارتباط با حوزه حمل و نقل است و کامیون های باری به تنهایی در حدود ۵۲ میلیون لیتر در روز مصرف می کنند که طبق نظر مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، عمده قاچاق سوخت هم در همین بخش اتفاق می افتد.

1403/10/17
11:31:11
0.0 / 5
31
تگهای خبر: ابزار , تولید , خودرو , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان