در علم اقتصاد كالای پَست به كالایی میگویند كه با افزایش درآمدها تقاضا برای آن كاهش مییابد. علت كاهش تقاضا این است كه مصرف كنندگان با افزایش درآمدشان به جای مصرف آن كالا روی به مصرف كالاهایی میآورند كه كیفیت بالاتری داشته باشند.
به عنوان مثالی رایج از كالای پست میتوان به نان اشاره كرد كه مصرفكنندگان با افزایش میزان درآمدشان ترجیح میدهند به استفاده از كالاهای گرانتری مانند گوشت یا كالاهای رفاهی روی بیاورند.
همچنین ممكن است مصرفكنندگان با افزایش درآمدشان مارگارین را با كَره جایگزین كنند (هرچند امروزه با افزایش دانش سلامت این موضوع كمتر دیده میشود). یك نمونهٔ دیگر از كالای پست، میتواند حمل و نقل عمومی باشد كه مصرفكنندگان در صورتی كه بتوانند هزینهٔ خودروی شخصی را بپردازند ترجیح میدهند از آن استفاده كنند.
منحنی تقاضای كالاهای پست دارای شیب منفی است. یك راه تشخیص كالاهای پست از كالای عادی بررسی كشش كمانی تقاضا است كه در مورد كالاهای عادی همواره مثبت است زیرا تقاضا و درآمد یا هر دو افزایش مییابند یا كاهش؛ اما در كالاهای پست كشش كمانی تقاضا همواره منفی است زیرا تقاضا و درآمد همواره رابطهٔ معكوس دارند. كالای گیفن گونهٔ خاصی از كالای پست است.