بازاری كه در مناطق آزاد از دست رفت!

بازاری كه در مناطق آزاد از دست رفت! به گزارش یاری كالا طبق تاكید مسؤلان و كارشناسان، در كنار ترخیص روان كالا، باید از بحث دپو بعنوان نوعی كسب وكار و درآمدزایی بهره برد اما درپی اعمال سیاست های جدید ارزی در خصوص ممنوعیت واردات كالا از مناطق آزاد به سرزمین اصلی بدون انتقال ارز، عملا این بازار از دست رفته و به كشورهای همسایه منتقل شده است.



به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، درپی حجم بالای كالاهای وارداتی دپو شده، با دستور رئیس جمهور و توافقات بین وزارت اقتصاد، وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مربوطه بخشنامه ها و دستورالعمل های به منظور ترخیص سریع كالا از گمركات، مناطق آزاد و بنادر صادر شد و در دستور كار قرار گرفت تا كالاها هر چه سریع تر در اختیار صاحبان آنها قرار گیرد و وارد بازار شود.

در كنار مبحث ترخیص سریع كالا كه از الزامات به حساب می آید و مورد توجه قرار دارد، روی دیگر مبحث دپو و نگهداری كالا در مناطق آزاد، گمركات و بنادر، درآمدزایی از این محل است.

برخی كارشناسان معتقدند آنچه در مناطق آزاد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، این است كه بتوان كالاها را هر چه سریع تر ترخیص كرد اما در كنار آن باید به این مورد بعنوان كسب و كار درنظر گرفته شود؛ به صورتی كه یك تاجر به جای اینكه كالای خویش را در كشور دیگری انبار كند و هزینه آنرا بپزدارد، شرایط باید بگونه ای فراهم گردد كه كالای خویش را ترجیح دهد به ایران بیاورد و هزینه را در داخل پرداخت كند تا محلی برای درآمدزایی كشور باشد، چونكه به هر صورت این كالاها برای مدتی باید در مبادی ورودی بماند و به تدریج وارد شود، پس چه بهتر كه از این فرصت برای كسب درآمد برای كشور بهره برد.

در همین رابطه محمد امین اله داد - دبیر كمیته راهبردی فناوری اطلاعات مناطق آزاد - در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: هر آن چه وارد گمرك می شود قابل ردیابی و رویه آن هم مشخص است اما مساله دپوی كالا در مناطق آزاد بعد از طی رویه ورود به منطقه باید متفاوت از سرزمین اصلی در نظر گرفته شود.

وی توضیح داد: یكی از روش های تجاری تعریف شده كه از گذشته در عموم مناطق آزاد وجود دارد، این است كه فرد قبل اینكه برای كالای خود مشتری پیدا كند آنرا بدون پرداخت تعرفه گمركی وارد مناطق آزاد كند و ضمن پرداخت هزینه های انبارداری، از آنجا مبادرت به بازاریابی می كند و هر میزان از كالا كه به فروش برود را به مقصد داخل كشور ترخیص قطعی كرده و با پرداخت عوارض از گمرك خارج می كند كه تمام مناطق آزاد كشورهای حاشیه خلیج فارس هم از این مدل پشتیبانی می كنند.

اله داد اظهار داشت: اما با عنایت به لزوم اعمال سیاست های جدید ارزی كشور در خصوص ممنوعیت واردات كالا از مناطق آزاد به سرزمین اصلی بدون انتقال ارز، عملا این بازار از دست رفته و به كشورهای همسایه منتقل شده است؛ هر چند كه شرایط كشور در آن مقطع این گونه اقتضا می كرد. اما به نظر می آید در ادامه می توان این رویه ها را اصلاح كرد.

به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، طبق آمارهای كه در خرداد ماه سال جاری از جانب گمرك اعلام شده حدود ۸۷ هزار كانتینر كالا در بنادر وجود دارد كه ۶۵ هزار كانیتنر آن متعلق به بندر شهید رجایی بندرعباس است. از جانب دیگر موجودی كالاهای غیر كانتیری در بنادر به ۷.۲ میلیون تن می رسد كه نیمی از آن به بندر امام خمینی(ره) متعلق می باشد كه نشان از حجم بالای نگه داشت كالا به هر دلیلی است كه تاكید بر ایجاد كسب و كار و درآمدزایی از محل آن وجود دارد.




1398/05/26
15:47:29
5.0 / 5
4472
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , دام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان