دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم:

باید به توازنی بین فناوری های سخت و نرم برسیم

باید به توازنی بین فناوری های سخت و نرم برسیم به گزارش یاری کالا، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با بیان اینکه باید به توازنی بین فناوری سخت و فناوری نرم برسیم، اظهار داشت: رسیدن به توازن بدون هم افزایی کارگروه ها میسر نخواهدشد و در این راه از مدل هسته فکری بهره می گیریم؛ یعنی می کوشیم از اجماع نظر فعالان و نخبگان حوزه فناوری نرم به صورتبندی مسائل ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم برسیم.


به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، مسعود حسنلو در سومین جلسه دبیران کارگروه های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان این که نگاه ما، رسیدن به رشد متوازن بین فناوری نرم و دشوار می باشد، اظهار داشت: نگاه ما در این کارگروه ها اینست که از راه ظرفیت نخبگانی کارگروه ها، برای ایجاد توازن رشد فناوری ها و صنایع سخت در نسبت با صنایع نرم تلاش کنیم؛ توازنی که الان برقرار نیست و شاهد این مدعا تعداد ستادهایی است که در این دو حوزه فعالیت می نمایند. در حوزه فناوری‎ های سخت چیزی حدود ۱۷-۱۸ ستاد داریم و این در شرایطی است که در حوزه فناوری نرم تنها یک ستاد فعال است.
وی افزود: رسیدن به توازن بدون هم افزایی کارگروه ها میسر نخواهدشد و ما در این راه از مدل هسته فکری بهره می گیریم؛ یعنی می کوشیم از اجماع نظر فعالان و نخبگان حوزه فناوری نرم به صورتبندی مسائل ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم برسیم.
نکته دیگری که حسنلو به آن اشاره نمود، ضعیف بودن زیر ساخت آماری در حوزه صنایع خلاق است و تصریح کرد: باید با حمایت کارگروه در این بخش به غنای کافی برسیم.
وی خاطرنشان کرد: در ستاد فناوری های نرم باید توجه ویژه ای هم به توسعه سرگرمی شود و جریان منسجمی را در این عرصه (توسعه سرگرمی) با همکاری سه بخش بازی محیطی، کامپیوتری و اسباب بازی رقم بزنیم.
در این نشست، کارگروه هایی که موفق به اتمام کارویژه خود شده بودند، به تشریح طرح خود شامل مسائل کلیدی طرح، راهکارهای در رابطه با نظام مسائل و در نهایت عرضه طرح های پیشران خود پرداختند.
«آزمایشگاه تاثیر»، ابزاری برای ارزیابی بهینه بودن طرح ها
امیر عسگری، دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی، با طرح این پرسش که چطور میتوان فهمید یک طرح از تاثیرگذاری لازم برخوردار است؟ اظهار نمود: یکی از دلایلی که سبب می شود بعضی از طرح ها به نتایج مطلوب نرسد و از اثرگذاری لازم برخوردار نباشد، فقدان سیستم ارزیابی کننده طرح ها است که پیوسته یک طرح را در مرحله پیشینی، همزمان و پسینی مورد بررسی قرار دهد و شاید اگر چنین سیستمی را طراحی می کردیم، مسیر بسیاری از طرح ها، سیاست ها و اقدامات به شکل بهینه تری پیش می رفت.
وی ضمن اشاره به طرح پیشران کارگروه خود تحت عنوان «آزمایشگاه تاثیر»، اضافه کرد: طرح های سرمایه گذاری معاونت علمی، فناری و اقتصاد دانش بنیان، طرح های توسعه ای کشور و طرح های فرهنگی و نرم همچون نمونه های این لابراتوار هستند.
شکل گیری کنسرسیوم صادراتی در صنعت اسباب بازی
حسین نخ چی، دبیر کارگروه اسباب بازی از شکل گیری کنسرسیوم در صنعت اسباب بازی بعنوان طرح پیشران کارگروه خود اطلاع داد و اظهار داشت: در صنعت اسباب بازی به یک شکل حقوقی اقتصادی نیاز داریم تا بتوانیم یک کنسرسیوم صادراتی را ایجاد نماییم که در آن همه تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی سهیم باشند.
وی افزود: در جهت تحقق کنسرسیوم صادراتی تحلیل بازار کشورهایی شامل روسیه، عراق، ارمنستان و ازبکستان صورت گرفته است.
محور اصلی تولید فرهنگی، انیمیشن است
محمد امین علی اکبر، دبیر کارگروه انیمیشن ستاد، کارخانه هم آفرینی و هم افزایی انیمیشن را برنامه اصلی کارگروه انیمیشن معرفی نمود که تمام مراحل ساخت انیمیشن از تحلیل محتوا و تهیه مطالب گرفته تا تدوین، پخش، فروش و بازاریابی و بازارپردازی و توسعه زیست بوم این صنعت و... را در بر می گیرد.
به نقل از ایشان، محور اصلی تولید فرهنگی، انیمیشن است، چون از رهگذر آن میتوان شخصیت سازی کرد و آنرا به دیگر ساحات صنایع فرهنگی و خلاق شامل اسباب بازی، نوشت افزار و بازی های کامپیوتری هم تسری داد. شاهد این مدعا تجربه های موفقی است که از ساخت بچه زرنگ، لوپتو و پسر دلفینی کسب کرده ایم.
در همین راستا دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم هم در تائید صحبت های علی اکبر، اضافه کرد: طرح کارخانه انیمیشن را میتوان بعنوان تیزر تبلیغاتی بلندی برای صنایع خلاق در نظر داشت.
ضرورت شبکه سازی بازیگران صنایع آموزشی و توانمندسازی با نگاه نوآورانه و فناورانه
در ادامه یاسر قرائی دبیرکارگروه آموزش و یادگیری ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم هم ضمن اشاره به نقش اصلی لایه حکمرانی در صنعت آموزشی کشور، برای تحقق اقتصاد خلاق و نگاه نوآورانه در حوزه آموزش و یادگیری و عرضه آن به دستگاههای متولی آموزش که مصرف کننده غالب این حوزه هستند با مشارکت بازیگران زیست بوم این اقتصاد، پروژه همرسان نوآوری ها و فناوری های آموزشی را بعنوان طرح پیشران مورد توافق بازیگران زیست بوم اقتصاد خلاق حوزه آموزش، یادگیری و توانمندسازی، مطرح و از کلیه کارگروه ها برای احصاء نیازمندی ‎ها و عرضه ظرفیتهای خود در حوزه آموزش دعوت کرد.
با ایجاد منطقه ویژه صنایع دستی، چرخه تولید و تجاری سازی را به هم گره بزنیم
خاکی، نماینده دبیر کارگروه صنایع دستی، با اشاره به اینکه هنر عامه ظرفیت بالایی دارد و می تواند وارد حوزه های دیگر شود، اظهار داشت: ورود صنایع دستی به دیگر ساحات صنایع فرهنگی از رهگذر کاراکترسازی است و ضمن این مهم از امکان تجاری سازی بالقوه ای هم برخوردار می باشد.
ازاین رو، پیشنهاد ایجاد یک منطقه ویژه صنایع دستی در تهران را همچون آن چیزی که در میدان نقش جهان اصفهان دایر است، عرضه کرد تا طی آن بتوان چرخه تولید و تجاری سازی با محوریت نوآوری را به هم گره زد.
به نقل از ایشان، نداشتن این میدان هنری یکی از صدمه های امروز در بحث صنایع فرهنگی در حوزه عامه است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در انتها آهنگربیک، معاون و مس ول کارگروه های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم اظهار داشت: انتظار می رود کارگروه های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با محوریت دبیران آنها، ضمن استمرار اقدامات خود برای برآورد نظام مسائل، عرضه راه‎ حل های کمک کننده برای رفع مسائل زیست بوم مورد فعالیتشان با محوریت اقتصاد خلاق، مطالبه ستاد نسبت به عرضه و تدوین و تنظیم طرح های پیشران معطوف به نظام مسائل خویش را جهت عرضه و عملیاتی سازی آنها دنبال کنند.



1402/07/11
16:02:48
0.0 / 5
296
تگهای خبر: آموزش , ابزار , ارز , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان